
မြန္ဘုရင္မႀကီး ရွင္ေစာပုက ေ႐ႊတိဂုံေစတီေတာ္ျမတ္ႀကီး၏ ဉာဏ္ေတာ္ကိုျမႇင့္ၿပီး တည္ေဆာက္ၿပီးေသာအခါ က္်ာဒဂုင္ (က်ိဳက္ဒဂုံ-ဒဂုံဘုရား)ဟု ဘြဲ႕မည္ေပးလိုက္သည္။ တခ်ိဳ႕ ပညာရွင္မ်ားက ေတာင္သုံးလုံးၿမိဳ႕ဟု အဓိပၸါယ္ရေသာ တိကုမၻနဂရဆိုသည့္ ပါဠိေဝါဟာရက ဆင္းသက္ေၾကာင္း၊ တိကုမၻက တိကုမ္၊ တကုမ္၊ ဒဂုံဟု ေျပာင္းလဲလာေၾကာင္း ဆိုၾကသည္။ မြန္ေဝါဟာရကလည္း ကုန္းျမင့္ေပၚကေစတီဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အႀကီးဆုံးဆိပ္ကမ္းၿမိဳ႕လည္း ျဖစ္သည္။ ေျမာက္လတၱီတြဒ္ ၁၆ ဒီဂရီ ၄၆ မိနစ္ ႏွင့္ အေရွ႕ေလာင္ဂ်ီတြဒ္ ၉၆ ဒီဂရီ ၁ဝ မိနစ္ ဆုံရာတြင္ တည္ရွိသည္။ ရန္ကုန္ျမစ္ေခၚ လႈိင္ျမစ္ႏွင့္ ပုဇြန္ေတာင္ေခ်ာင္း၊ ပဲခူးျမစ္တို႔ ဆုံရာအရပ္တြင္ တည္ရွိ၍ ပင္လယ္ကူးသေဘၤာႀကီးမ်ားသည္ ပကတိအားျဖင့္ လုံၿခဳံေသာ ရန္ကုန္ဆိပ္ကမ္းသို႔အေရာက္ ဝင္ထြက္သြားလာႏိုင္သည္။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ျပည္တြင္းေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ နယ္မ်ားႏွင့္လည္း ကုန္းလမ္း၊ ေရလမ္း၊ ေလေၾကာင္းလမ္းတို႔ျဖင့္ ဆက္သြယ္လ်က္ ရွိေလသည္။ တံခါးမႀကီးသဖြယ္ျဖစ္၍ ကူးသန္းေရာင္းဝယ္ေရးအတြက္ အခ်က္အျခာဌာနလည္း ျဖစ္ေလသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ (ခရစ္ေတာ္မေပၚမီ ဘီစီ(၅၈၈)) လြန္ခဲ့သည့္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၆၀ဝ အထက္ကစ၍ ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ဆံေတာ္ဓာတ္ျမတ္မ်ားႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းၿပီးလၽွင္ သမိုင္းႏွင့္ ေပၚေပါက္လာခဲ့ေသာ္လည္း ဘုရားဖူးစခန္းအျဖစ္သာ တည္ရွိခဲ့ရာမွ အစိုးရ႐ုံးစိုက္ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးအျဖစ္သို႔ ေရာက္ရွိလာကာ ကမၻာ့အေရွ႕ဖ်ားတြင္ ထင္ရွားေသာ ၿမိဳ႕ႀကီးတစ္ၿမိဳ႕ ျဖစ္လာခဲ့သည္။

ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို ေအဒီ ၆ ရာစုႏွစ္က ေအာက္ျမန္မာျပည္ကို အုပ္ခ်ဳပ္စိုးမိုးခဲ့ေသာ မြန္လူမ်ိဳးမ်ားက ဒဂုံအျဖစ္ စတင္တည္ေထာင္ခဲ့သည္။ ဒဂုံၿမိဳ႕သည္ ေ႐ႊတိဂုံဘုရားကို ဗဟိုျပဳထားၿပီး ေသးငယ္ေသာ ငါးဖမ္း႐ြာေလး တစ္႐ြာသာ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ၁၇၅၅ ခုႏွစ္တြင္ ျမန္မာဘုရင္အေလာင္းဘုရားသည္ ဒဂုံၿမိဳ႕ကို ေအာင္ႏိုင္ၿပီး “ရန္ကုန္”ဟု အမည္သတ္မွတ္ခဲ့ၿပီး ဒဂုံၿမိဳ႕ပတ္လည္တြင္ တိုးျမင့္၍ အေျခခ်ေနထိုင္မႈမ်ား ျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ပထမ အဂၤလိပ္-ျမန္မာ စစ္ပြဲ (၁၈၂၄ – ၂၆) တြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို ေအာင္ျမင္စြာ သိမ္းပိုက္ခဲ့ေသာ္လည္း၊ စစ္ၿပီးသည့္ေနာက္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ျမန္မာတို႔လက္ထဲ ျပန္လည္လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့သည္။ ၁၈၄၁ ခုႏွစ္တြင္ ၿမိဳ႕ေတာ္သည္ မီးသင့္ၿပီး ပ်က္စီးခဲ့သည္။
ၿဗိတိသၽွတို႔ သည္ ရန္ကုန္ႏွင့္ ေအာက္ျမန္မာျပည္ အားလုံးကို ၁၈၅၂ ခုႏွစ္ ဒုတိယ အဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲတြင္ သိမ္းယူခ်ဳပ္ကိုင္ႏိုင္ခဲ့သည္။ ဆက္လက္၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို ၿဗိတိသၽွဘားမား၏ စီးပြားေရးႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး အခ်က္အခ်ာက်ေသာ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕အျဖစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။ စစ္အင္ဂ်င္နီယာ ဗိုလ္အလက္ဇႏၵားဖေရဇာ၏ ဒီဇိုင္းပုံစံကို အေျချပဳ၍ ၿဗိတိသၽွမ်ားသည္ ဂရစ္စီမံခ်က္ျဖင့္ ျမစ္ဝကၽြန္းေပၚေဒသတြင္ အေရွ႕ဘက္၌ ပုစြန္ေတာင္ေခ်ာင္းငယ္၊ အေနာက္ဘက္တြင္ ရန္ကုန္ျမစ္ကို နယ္နိမိတ္သတ္မွတ္ၿပီး ၿမိဳ႕ေတာ္သစ္တစ္ခု တည္ေဆာက္ခဲ့သည္။
၁၈၈၅ ခုႏွစ္ တတိယအဂၤလိပ္-ျမန္မာစစ္ပြဲတြင္ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ အထက္ျမန္မာျပည္ကို သိမ္းယူခဲ့ၿပီးေနာက္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ အားလုံးေသာ ၿဗိတိသၽွဘားမားတို႔၏ ၿမိဳ႕ေတာ္အျဖစ္ တည္ရွိလာခဲ့သည္။ ၁၈၉၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ တိုးပြါးလာသည့္ လူဦးေရမ်ားႏွင့္ ကုန္သြယ္မႈတို႔သည္ ေတာ္ဝင္ကန္(ကန္ေတာ္ႀကီး)ႏွင့္ အင္းယားကန္ တို႔၏ ေျမာက္ဘက္ရွိ ဆင္ေျခဖုံးရပ္ကြက္မ်ားတြင္ ခ်မ္းသာႂကြယ္ဝသည့္ လူေနအိမ္ေျခမ်ားကို ေမြးဖြားေပးခဲ့သည္။ ၿဗိတိသၽွတို႔သည္ ရန္ကုန္အေထြေထြေရာဂါကုေဆး႐ုံႏွင့္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ အပါအဝင္ ေဆး႐ုံမ်ားႏွင့္ ေကာလိပ္မ်ားကိုလည္း တည္ေဆာက္ေပးခဲ့သည္။

ကိုလိုနီေခတ္ရန္ကုန္ကို ၎၏က်ယ္ျပန္႔ေသာပန္းၿခံမ်ား၊ ေရကန္မ်ား၊ ေရာႁပြမ္းေနသည့္ ေခတ္မီအေဆာက္အအုံမ်ားႏွင့္ ေရွး႐ိုးအတိုင္း သစ္သားတို႔ျဖင့္ ေဆာက္လုပ္ထားသည့္ ဗိသုကာလက္ရာမ်ားတို႔ျဖင့္ “အေရွ႕တိုင္း၏ ဥယ်ာဥ္ၿမိဳ႕ေတာ္” အျဖစ္ သိရွိလာခဲ့ၾကသည္။ ၂၀ ရာစုႏွစ္ အေစာပိုင္းတြင္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၌ လန္ဒန္ၿမိဳ႕ႏွင့္ တန္းတူ ျပည္သူလူထု ဝန္ေဆာင္မႈ လုပ္ငန္းမ်ားႏွင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံတို႔ ရွိလာခဲ့သည္။
ဒုတိယ ကမၻာစစ္ မတိုင္မီက၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ရွိ လူဦးေရ ၅၀၀၀၀၀ ၏ ၅၅ ရာခိုင္ႏႈန္းခန္႔သည္ အိႏၵိယ သို႔မဟုတ္ ေတာင္အာရွသားမ်ားျဖစ္၍ သုံးပုံတစ္ပုံခန္႔သည္ ဗမာ(ဗမာလူမ်ိဳး)၊ ကရင္၊ တ႐ုတ္၊ အဂၤလို ဗမာႏွင့္ အျခားလူမ်ိဳးမ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ပထမ ကမၻာစစ္ၿပီးေနာက္၊ ရန္ကုန္သည္ လက္ဝဲစြန္းေရာက္ ရန္ကုန္တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ား ဦးေဆာင္သည့္ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရး လႈပ္ရွားမႈမ်ား၏ ဗဟိုအခ်က္အျခာေနရာ ျဖစ္လာခဲ့သည္။
၁၉၂၀၊ ၁၉၃၆ ႏွင့္ ၁၉၃၈ ခုႏွစ္တို႔တြင္ ၿဗိတိသၽွအစိုးရအား သုံးႀကိမ္တိုင္ ႏိုင္ငံႏွင့္အဝွမ္း ဆန္႔က်င္ဆႏၵျပမႈမ်ား ျဖစ္ပြားခဲ့သည္။ ရန္ကုန္သည္ (၁၉၄၂ – ၄၅) တြင္ ဂ်ပန္လက္ေအာက္သို႔ က်ေရာက္ခဲ့ကာ ဒုတိယကမၻာစစ္ အတြင္း ႀကီးမားေသာ ပ်က္စီးယိုယြင္းမႈမ်ား ရွိခဲ့သည္။ ၁၉၄၈ ခုႏွစ္၊ ဇႏၷဝါရီလ ၄ ရက္ေန႔ တြင္ ၿဗိတိသၽွအင္ပါယာထံမွ ႏိုင္ငံ၏လြတ္လပ္ေရးကို ျပန္လည္ရရွိခဲ့သည္ႏွင့္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ျပည္ေထာင္စု ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ၿမိဳ႕ေတာ္ျဖစ္ လာခဲ့သည္။
၁၉၄၈ ခုႏွစ္ ဗမာ့လြတ္လပ္ေရးကို ရရွိၿပီးလၽွင္ၿပီးျခင္း၊ ကိုလိုနီအမည္မ်ားျဖင့္ ေခၚေဝၚခဲ့သည့္လမ္းမ်ား၊ ပန္းၿခံမ်ားတို႔သည္ အမ်ိဳးသားေရးအသြင္ ပိုမိုေဆာင္သည့္ ဗမာအမည္မ်ားသို႔ ေျပာင္းလဲလာခဲ့သည္။ ၁၉၈၉ ခုႏွစ္တြင္ လက္ရွိ အာဏာသိမ္း စစ္အစိုးရသည္ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အဂၤလိပ္အမည္ကို “Yangon” ဟု ေျပာင္းလဲေခၚေဝၚေစျခင္းႏွင့္အတူ အျခားေသာ အဂၤလိပ္အေခၚအေဝၚမ်ားကိုလည္း ဗမာအမည္မ်ားသို႔ ေျပာင္းလဲခဲ့သည္။

လြတ္လပ္ေရးရသည့္ အခ်ိန္မွစတင္၍ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ကို ျပင္ပသို႔ခ်ဲ႕ထြင္ခဲ့သည္။ အဆက္ဆက္ေသာ အစိုးရမ်ားသည္ ၁၉၅၀ ခုႏွစ္မ်ား၌ သာေကတ၊ ေျမာက္ဥကၠလာပႏွင့္ ေတာင္ဥကၠလာပၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို လည္းေကာင္း၊ ၁၉၈၀ ခုႏွစ္မ်ား၌လႈိင္သာယာ၊ ေ႐ႊျပည္သာႏွင့္ ေတာင္ဒဂုံၿမိဳ႕နယ္တို႔ကို လည္းေကာင္း တိုးခ်ဲ႕ ၿမိဳ႕နယ္သစ္မ်ားကို တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကသည္။ ယေန႔ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ႀကီးသည္ ဧရိယာ စတုရန္းကီလိုမီတာ ၆၀၀ ခန္႔ က်ယ္ဝန္းသည္။
ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္း၏ အျခားႏိုင္ငံမ်ားတို႔၏အေရး၌ မစြက္ဖက္ေရးဝါဒျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္မႈ (၁၉၆၂ – ၁၉၈၈) အတြင္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ အေျခခံအေဆာက္အအုံ သည္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈ ညံ့ဖ်င္းျခင္း၊ တိုးပြားလာသည့္ လူဦးေရႏွင့္အညီ ျမႇင့္တင္ႏိုင္မႈမရွိျခင္းတို႔ေၾကာင့္ ယိုယြင္းပ်က္စီးမႈမ်ား ျဖစ္ေပၚလာခဲ့သည္။ ၁၉၉၀ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ လက္ရွိစစ္အစိုးရ၏ ပိုမိုတံခါးဖြင့္လာသည့္ေဈးကြက္ မူဝါဒမ်ားသည္ ျပည္တြင္းႏွင့္ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားကို ဆြဲေဆာင္ႏိုင္မႈ ရွိလာခဲ့ၿပီး၊ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေျခခံအေဆာက္အအုံကိုလည္း ေခတ္မွီသစ္လြင္မႈ၏ မၽွတသည့္ပမာဏသို႔ ေဆာင္ယူလာႏိုင္ခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အတြင္းပိုင္းတြင္ ေနထိုင္သူမ်ားကိုလည္း တိုးခ်ဲ႕ၿမိဳ႕မ်ားသို႔ အတင္းအၾကပ္ လႊဲေျပာင္းေနရာ ခ်ထားေပးခဲ့သည္။
မ်ားျပားေသာ ကိုလိုနီေခတ္ အေဆာက္အအုံမ်ားကိုလည္း ဖ်က္ဆီးေစ၍၊ ျမင့္မားေသာ ဟိုတယ္မ်ား၊ ႐ုံးအေဆာက္အအုံမ်ား၊ ေဈးေရာင္းဆိုင္ခန္းမ်ားအတြက္ ေနရာေပးေစျခင္းျဖင့္ ၿမိဳ႕ေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္သူမ်ားသည္ ေက်ာ္ၾကားထင္ရွားေသာ ကိုလိုနီေခတ္ အေဆာက္အအုံ ၂၀၀ ခန္႔ကိုလည္း ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေတာ္၏ အေမြအႏွစ္ စာရင္းသို႔ ထည့္သြင္းေစခဲ့သည္။ အဓိက ေဆာက္လုပ္မႈ အစီအစဥ္မ်ားသည္ ၿမိဳ႕ေတာ္ႏွင့္ စက္မႈျမစ္ကမ္းပါးေဒသမ်ားကို ဆက္သြယ္ေပးသည့္ တံတားအသစ္ေျခာက္စင္းႏွင့္ လမ္းမႀကီး အသစ္ ငါးခုကို ျဖစ္ေပၚေစခဲ့သည္။ သို႔တိုင္ေအာင္ ရန္ကုန္၏ မ်ားစြာေသာ ေနရာတို႔တြင္ အေျခခံ စည္ပင္သာယာေရးႏွင့္ သက္ဆိုင္ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈျဖစ္သည့္ ၂၄ နာရီ လၽွပ္စစ္ဓါတ္အားႏွင့္ ပုံမွန္အမႈိက္သိမ္းယူမႈတို႔ မရွိေသးပဲ ရွိေနခဲ့သည္။
ရန္ကုန္သည္ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးသည္မွ မ်ိဳးႏြယ္စုျပဳမႈအရ တိုင္းရင္းသားေဒသခံ ဗမာမ်ား ပိုမိုရွိလာခဲ့သည္။ လြတ္လပ္ေရးရၿပီးေနာက္ မ်ားစြာေသာ ေတာင္အာရွသားမ်ားႏွင့္ အဂၤလို-ဗမာမ်ား ထြက္ခြါသြားခဲ့ၾကသည္။ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္မ်ားအတြင္း ဗိုလ္ခ်ဳပ္ေနဝင္းလက္ထက္တြင္ ႏိုင္ငံျခားသားမ်ားကို ေၾကာက္႐ြံ႕ေသာအစိုးရမွဖိအားေပး၍ ပိုမိုမ်ားျပားေသာ ေတာင္အာရွသားမ်ားကို ထြက္ခြာသြားေစခဲ့သည္။

သို႔ေသာ္လည္း အေတာ္အတန္ႀကီးမားမ်ားျပားေသာ ေတာင္အာရွသားမ်ားႏွင့္ တ႐ုတ္လူမ်ိဳးစုမ်ားသည္ ရန္ကုန္၌ ဆက္လက္ေနထိုင္လ်က္ ရွိေနသည္။ ႏိုင္ငံမွ ထြက္ခြါသြားျခင္း သို႔တည္းမဟုတ္ အျခားေသာ ဗမာအုပ္စုတို႔ျဖင့္ မ်ိဳးမတူသူမ်ားလက္ထပ္မႈျပဳျခင္း တို႔ေၾကာင့္ အဂၤလို-ဗမာမ်ားသည္ သိသာစြာေပ်ာက္ကြယ္သြားခဲ့ၾကသည္။
ရန္ကုန္ၿမိဳ႕သည္ ၁၉၇၄၊ ၁၉၈၈ႏွင့္ ၂၀၀၇ ခုႏွစ္မ်ားတြင္ အစိုးရဆန္႔က်င္မႈ၊ ကန္႔ကြက္ဆႏၵျပမႈမ်ား၏ ဗဟိုအခ်က္အျခာျဖစ္ခဲ့သည္။ ဆႏၵျပသူမ်ားအား အစိုးရမွ ပစ္ခတ္မႈျပဳတိုင္း ေသြးေျမက်မႈမ်ားကို ၿမိဳ႕ေတာ္၏ လမ္းမ်ားေပၚတြင္ ျမင္ေတြ႕ခဲ့ရသည္။ ေမလ ၂၀၀၈ ခုႏွစ္တြင္ ဆိုင္ကလုန္းနာဂစ္သည္ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ သို႔ က်ေရာက္ခဲ့သည္။ ၿမိဳ႕ေတာ္၌ လူအေသအေပ်ာက္ အနည္းငယ္ရွိခဲ့ၿပီး ေလးပုံသုံးပုံေသာ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၏ စက္မႈလုပ္ငန္းဆိုင္ရာ အေျခခံအေဆာက္အအုံတို႔ ဖ်က္ဆီးခံရ၍၊ ခန္႔မွန္းေျခအေမရိကန္ေဒၚလာ သန္း ၈၀၀ ဖိုးခန္႔ ပ်က္စီးဆုံး႐ႈံးခဲ့ရသည္။
၂၀၀၅ ခုႏွစ္၊ ႏိုဝင္ဘာလတြင္ စစ္အစိုးရသည္ ရန္ကုန္ေျမာက္ဘက္ မိုင္ ၂၀၀ (၃၂၂ ကီလိုမီတာ) အကြာရွိ ေနျပည္ေတာ္ ကို အုပ္ခ်ဳပ္မႈၿမိဳ႕ေတာ္အသစ္အျဖစ္ သတ္မွတ္၍၊ တစ္ၿပိဳင္နက္တည္းမွာပင္ မ်ားစြာေသာ အစိုးရဌာနမ်ားကို အသစ္တည္ေဆာက္ၿပီးသည့္ ၿမိဳ႕ေတာ္သို႔ ေျပာင္းေ႐ႊ႕ေစခဲ့သည္။ မည္သို႔ပင္ျဖစ္ေစကာမူ ရန္ကုန္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ အႀကီးမားဆုံးၿမိဳ႕ေတာ္ႏွင့္ အေရးႀကီးဆုံးစီးပြားေရးဗဟိုအခ်က္အျခာ အျဖစ္ ဆက္လက္တည္ရွိေနသည္။
ရန္ကုန္ၿမဳိ႕ရဲ႕ သမုိင္းေၾကာင္း
Burma’s new capital stages parade”၊ BBC News၊ 27 March 2006။
ေမာင္ခင္မင္ (ဓႏုျဖဴ)
ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အတြဲ(၁၁)
Myanmar Wikipedia
Via: Thutazone
0 Comments