သံသရာ ဘယ္ကစ
သံသရာ ဘယ္ကစလဲ?? ဆုိတဲ့ ေမးခြန္းက ဘာသာျခားေတြ ထုိးနွက္တဲ့ေမးခြန္းျဖစ္ပါတယ္..
ဒီအေၾကာင္းကုိ ျမတ္စြာဘုရားကုိယ္တုိင္က သတၱဝါေတြအတြက္ အက်ိဳးမရွိလုိ႔ ေျဖၾကားခဲ့ျခင္း မရွိတဲ့ ေမးခြန္းလည္း ျဖစ္ေနျပန္ေတာ့.. ဘာသာျခားတုိ႔ရဲ႕ ထုိးစစ္မွာ က်ရံႈးရမလုိ ျဖစ္ေနပါတယ္..။ ဒီအေၾကာငး္နဲ႔ပတ္သက္ၿပီး ဓမၼဓိ႒ာန္က်က် ေျပာရမယ္ဆုိရင္ျဖင့္..
ပဋိစၥသမုပၸါဒ္အလုိအရ ၾကည့္မယ္ဆုိရင္ေတာ့ သတၱ၀ါအစ အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာကလုိ႔ မွတ္ယူရပါမယ္။ အတိတ္က သစၥာေလးပါးမသိတဲ့ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္တယ္။ ကုိယ့္ဘ၀ေလးကုိယ္ ႏွစ္သက္တဲ့တဏွာေၾကာင့္ ေနာက္ဘ၀ကုိလည္း ႏွစ္သက္လာျပန္ တယ္။ ဒီလုိႏွစ္သက္တဲ့တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ ခႏၶာျဖစ္တယ္။ ပစၥဳပၸန္တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ဘ၀ ျဖစ္ရတယ္။ အတိတ္အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္၊ ပစၥဳပၸန္တဏွာေၾကာင့္ အနာဂတ္ခႏၶာျဖစ္တယ္။ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းမွာ အ၀ိဇၨာဦးစီးတယ္၊ အနာဂတ္ခႏၶာျဖစ္ေၾကာင္းမွာ တဏွာဦးစီးတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပဋိစၥသမုပၸါဒ္မွာ အ၀ိဇၨာနဲ႔ တဏွာဆုိၿပီး အလယ္မွာ ျပထားပါတယ္။ အတိတ္အေၾကာင္းအျခင္းအရာ ငါးပါးမွာ အ၀ိဇၨာက စတယ္။ သစၥာေလးပါးမသိတဲ့ အ၀ိဇၨာေၾကာင့္ ပစၥဳပၸန္ခႏၶာငါးပါးဆုိတဲ့ ၀ိညာဏ္၊ နာမ္႐ုပ္၊ သဠာယတန၊ ဖႆ၊ ေ၀ဒနာတုိ႔ ေပၚလာတယ္။ ဒါဟာ အခုရထားတဲ့ ခႏၶာငါးပါးပဲ။ အတိတ္က ဘယ္သူေခါင္းေဆာင္ခဲ့လုိ႔ ဒီခႏၶာငါးပါး ရလာတာလဲဆိုေတာ့ အ၀ိဇၨာ ေခါင္းေဆာင္ခဲ့လို႔ပါ။
ဝလံုးတစ္လံုးကုိ ၀ုိင္းလုိက္ရင္ အဲဒီ၀လံုးရဲ႕အစကုိ ရွာမရသလုိ
၀လံုးေပါင္းမ်ားစြာ ၀ုိင္းလုိက္ပါက အစကုိပါ ရွာမေတြ႕ေတာ့ဘဲ ျဖစ္ေနမွာပါ။
အဲဒီေတာ့ ဝလံုးျဖစ္ေစႏုိင္တဲ့ စာရြက္၊
ခဲတံစတဲ့ ၀လံုးျဖစ္ေအာင္လုပ္မဲ့အရာမ်ား ရွိေနသမွ် ၀လံုးဟာ
စက္ဝုိင္းေနဦးမွာပါ။ ဝလံုးျဖစ္ေစမဲ့အရာမ်ားက အ၀ိဇၨာ၊ တဏွာေတြပါ။
ဝလံုးထပ္မျဖစ္ဘဲ ေပ်ာက္ပ်က္သြားေအာင္ ျပဳလုပ္ႏုိင္တာက
ခဲဖ်က္ဆုိတဲ့ မဂၢင္ရွစ္ပါးအစရွိတဲ့ နိဗၺာန္ေရာက္ေၾကာင္း တရားေတြပါ။
အဲဒီေတာ့ ျမတ္ဗုဒၶက သူသိျမင္ခဲ့တဲ့ ၀လံုးထပ္မျဖစ္ေအာင္၊
၀လံုးေလးေပ်ာက္သြားေအာင္ ဘယ္လုိဖ်က္ရမယ္ဆုိတာ နည္းေပးလမ္းညႊန္ခဲ့တာပါ။ ဒါဟာ
အဓိကအက်ဆံုးအရာပါ။ ဒါမွသာ မိမိတုိ႔ဒုကၡခံေနရတဲ့ သံသရာႀကီးကေန
လြတ္ေျမာက္မွာ ပါ။ ၀လံုးေလးဘယ္ကေန ဘယ္လုိျဖစ္လာတယ္ဆုိတာကုိသိရံုနဲ႔
ဒုကၡသံသရာကေန လြတ္ေျမာက္မွာ မဟုတ္ပါဘူး။ အစမထင္ သံသရာဟာ ၀လံုးေပါင္းမ်ားစြာ
၀ုိင္းလာခဲ့လုိ႔ ၀လံုးရဲ႕အစကုိ ရွာမေတြ႕ႏုိင္ေအာင္ျဖစ္ေနပါတယ္။ အဲဒီေတာ့
၀လံုးထပ္မ၀ုိင္းေအာင္ ၀လံုးျဖစ္ေစႏုိင္တဲ့အရာမ်ားကုိ ခဲဖ်က္နဲ႔ဖ်က္ေပးဖုိ႔
ျမတ္ဗုဒၶက နည္းလမ္းေပးခဲ့တာပါ။
စစ္တုိက္တဲ့လူဟာ ရန္သူေပၚလာရင္ ရွင္းပစ္ရမွာပဲျဖစ္ၿပီး
ရန္သူေတြဘယ္လုိျဖစ္လာတာလဲ။ ဘယ္ကေနေရာက္ေရာက္လာတာလဲဆုိတာ
စဥ္းစားစရာမလုိပါဘူး။ မိမိတာ၀န္က ရွင္းပစ္ဖုိ႔ပါပဲ။
အဲဒီလုိပဲ မိမိတုိ႔ကလည္း သတၱ၀ါျဖစ္လာၿပီဆုိရင္ ဒုကၡဆင္းရဲမွကင္းေအာင္
ၿငိမ္းခ်မ္းမႈကုိရေအာင္ အႏၱရာယ္ျဖစ္တဲ့ ကိေလသာမ်ားကုိ ရွင္းလင္းေအာင္
ျပဳလုပ္ရမွာပါ။
ေနာက္တစ္ခု သိထားရမွာက ျမတ္ဗုဒၶစာေပထဲမွာလာတဲ့ သတၱ၀ါျဖစ္ျခင္း
(၄)မ်ိဳးေလးစားကုိ သိထားရပါမယ္။ အဲဒီေလးမ်ိဳးကေတာ့ (၁) ဥကေန ျဖစ္လာတဲ့
အ႑ဇသတၱ၀ါ၊ (ၾကက္၊ ငွက္စသည္)။
(၂) ပိုးေလာက္ကဲ့သို႔ အညွီအေဟာက္ကို အစြဲျပဳ၍ ေမြးဖြားလာေသာ သံေသဒဇ သတၱ၀ါ၊ (ျခင္၊ ေလာက္စသည္)
(၃) ကုိယ္၀န္ျဖင့္ ေမြးဖြားလာေသာ ဂဗၻေသယ်က သတၱ၀ါ၊ (လူ၊ ႏြား၊ ေခြးစသည္)
(၂) ပိုးေလာက္ကဲ့သို႔ အညွီအေဟာက္ကို အစြဲျပဳ၍ ေမြးဖြားလာေသာ သံေသဒဇ သတၱ၀ါ၊ (ျခင္၊ ေလာက္စသည္)
(၃) ကုိယ္၀န္ျဖင့္ ေမြးဖြားလာေသာ ဂဗၻေသယ်က သတၱ၀ါ၊ (လူ၊ ႏြား၊ ေခြးစသည္)
(၄) ကုသုိလ္အဟုန္ေၾကာင့္ ဖြားကနဲ႔ျဖစ္လာတဲ့ (ကမၼဇ) ၾသပပါတိက သတၱ၀ါ (နတ္ျဗဟၼာ)တုိ႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီလုိ သတၱ၀ါေတြေမြးဖြားမႈဟာ ေလးမ်ိဳးေလးစားနဲ႔ျဖစ္ေနၾကတာဆုိေတာ့
ကၽြတ္တမ္း၀င္ဖုိ႔ သတၱ၀ါေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ပဲရွိႏုိင္မယ္ဆုိတာ စဥ္းစားၾကည့္ရင္
သိႏုိင္ပါတယ္။ ျမတ္စြာဘုရားရွင္ေတြပြင့္တုိင္း လူျဖစ္တဲ့သတၱ၀ါတုိင္းေတာင္
ကၽြတ္တမ္းမ၀င္ၾကဘူးဆုိမွေတာ့
က်န္တဲ့သတၱ၀ါေတြဟာ ဘယ္လုိလုပ္ကၽြမ္းတမ္း၀င္မလဲ။ ေနာက္ၿပီး
အပါယ္ေလးဘံုေရာက္တဲ့သတၱ၀ါေတြဟာ ေကာင္းမႈကုသုိလ္မလုပ္ႏုိင္လုိ႔
အပါယ္ေလးဘံုမွာပဲ တ၀ဲလည္လည္နဲ႔
က်င္ေနရတာဆုိေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပဲျမတ္ဗုဒၶေတြပြင့္ပြင့္ သူတုိ႔ကေတာ့
အပါယ္ထဲမွာပဲ က်င္လည္ေနရတာမုိ႔ ကၽြမ္းတမ္း၀င္ဖုိ႔ ခဲယဥ္းပါတယ္။
နဂါးျဖစ္ရတဲ့သတၱ၀ါေတာင္ ဘုရားရွင္ႏွစ္ဆူပြင့္တဲ့အထိ
ၾကာျမင့္စြာ ေနခဲ့ရေသးတာဆုိေတာ့ က်န္တဲ့တိရစၦာန္ေတြ၊ ငရဲသားေတြ၊ ၿပိတၱာ၊
အသူရကယ္ေတြဆုိ ဘယ္ေလာက္ေတာင္မ်ား အပါယ္ထဲမွာပဲ အခ်ိန္မ်ားစြာ
က်င္လည္ေနရမယ္ဆုိတာ မသိႏုိင္ဘူးေလ။
အပါယ္ေလးဘံုကုိေရာက္သြားရင္ ကုသုိလ္ဆုိတာလည္း မသိ။
အကုသိုလ္ဆုိတာလည္း မသိဘဲျဖစ္သြားပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး အပါယ္ေလးဘံုမွာက
ကုသုိလ္ေကာင္းမႈျပဳလုပ္မိရန္ မလြယ္ကူးတာမုိ႔ အပါယ္ကေန အပါယ္ကုိဆက္သြားရတာ
မ်ားပါတယ္။ ငရဲမွာဆုိ ငရဲဆင္းရဲမ်ားကုိ ေန႔စဥ္နဲ႔အမွ် ခံစားေနရတာမုိ႔
ကုသုိလ္ဆုိတာ မရွိ၊ ၿပိတၱာ၊ အသူရကာယ္ဆုိတာကလည္း
သူမ်ားေကာင္းမႈကုသုိလ္ကုိ သာဓုေခၚမွသာ ကုသုိလ္ဆုိတာရွိၿပီး မေကာင္းမႈေတြနဲ႔
ျဖတ္သန္းရတာ မ်ားပါတယ္။ တိရစၦာန္ဘ၀လည္း ကုသုိလ္ဆုိတာ မသိတဲ့အတြက္
ကုသုိလ္ရယ္လုိ႔ သီးသန္႔လုပ္တာမ်ိဳးမရွိဘဲ
တခ်ိဳ႕ေသာတိရစၦာန္မ်ားသာ တရားနာတာတုိ႔၊ သူတစ္ပါးကုိ ကူညီတာတုိ႔ေၾကာင့္
ကုသုိလ္ရၾကပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ မေကာင္းမႈေတြပဲ ျပဳလုပ္ျဖစ္ၾကပါတယ္။
နတ္ျပည္၊ ျဗဟၼာျပည္ေရာက္ျပန္ေတာ့လည္း နတ္စည္းစိမ္၊ ျဗဟၼာ့
စည္းစိမ္ေတြကုိခံစားေနရတာေၾကာင့္ ကုသိုလ္လုပ္ဖုိ႔ ေမ့ေလွ်ာ့တတ္ၾကပါတယ္။
တကယ့္ကုိ သူေတာ္ေကာင္းစိတ္ရွိတဲ့ နတ္ျဗဟၼာမ်ားသာ ဗုဒၶတရားေတာ္မ်ား
နာၾကားျခင္း၊ တရားမွတ္ျခင္းမ်ား ျပဳလုပ္ၾကပါတယ္။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့
ကာမဂုဏ္စည္းစိမ္ေတြနဲ႔ ယစ္မူးေနမိၾကပါတယ္။
အဲဒါေၾကာင့္ ေကာင္းမႈလုပ္ခြင့္ရတဲ့ လူ႔ဘ၀မွာ ေကာင္းမႈမ်ားမ်ား ျပဳလုပ္ဖုိ႔
ျမတ္ဗုဒၶက တုိက္တြန္းခဲ့တာပါ။
အစမထင္သံသရာကေန ျဖစ္လာၾကတဲ့သတၱ၀ါေတြဟာ
ဘယ္ေလာက္ရွိလဲသိႏုိင္ဖုိ႔ ေရတြက္ရခက္တယ္ဆုိတာ တိရစၦာန္ေတြကုိၾကည့္ရံုျဖင့္
သိႏုိင္ပါတယ္။ ဘာျဖစ္လုိ႔ မေရတြက္ႏုိင္တာလဲဆုိေတာ့ ေရတြက္လုိ႔မရေအာင္ကုိ
မ်ားေနလုိ႔ပါ။ ဒါေၾကာင့္လည္း အဂၤလိပ္စာေပမွာ Co_Noun and Un-Noun ဆုိၿပီး
သံုးႏႈန္းၾကတာပါ။ ေရတြက္လုိ႔မရႏုိင္တဲ့အရာေတြကုိ ဒါဟာ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္လုိ႔
အမွန္တကယ္သိတဲ့လူကေျပာရင္လည္း အဲဒီေျပာတဲ့သူသာ
အရူးလုိ႔ထင္ခံရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ ျမတ္ဗုဒၶက သတၱ၀ါေတြဟာ
အနႏၱ-အဆံုးအပုိင္းအျခား ေရတြက္လုိ႔မရဘူးလုိ႔ ေျပာခဲ့တာပါ။ ဥပမာ-ဦးဇင္းက
သမုဒၵရာထဲမွာ ငါးအေကာင္ေပါင္း
ကုေဋေပါင္းတစ္ေထာင္ရွိတယ္လုိ႔ေျပာရင္ ဘယ္သူကယံုမလဲ။ ဦးဇင္းကုိသာ
အရူးလုိ႔ေျပာၾကမွာပါ။ ဘာျဖစ္လုိ႔လဲဆုိေတာ့ မိမိတုိ႔က
မေရတြက္ႏုိင္လုိ႔ပါ။ အဲဒါေၾကာင့္ သဗၺညဳတဉာဏ္ရရွိသူသာ
သိျမင္ႏုိင္တဲ့အရာေတြကုိ ျမတ္ဗုဒၶက
ေဟာေျပာျခင္းမျပဳခဲ့ဘဲ မႀကံစည္အပ္တဲ့အရာလုိ႔ မိန္႔ဆုိခဲ့တာပါ။ အဲဒီေတာ့
သတၱ၀ါေတြ ဘယ္ေလာက္ရွိတယ္ဆုိတာ သိခ်င္ရင္ ပထမဦးဆံုး
သမုဒၵရာထဲကသတၱ၀ါေတြကုိပဲ အရင္ေရတြက္ၾကည့္ပါလုိ႔ ေျပာပါရေစ။
မဇၥ်ိမပဏၰာသ၊ စူဠမာလုက်သုတ္မွာ အရွင္မာလုက်ပုတၱက ျမတ္ဗုဒၶအား ေလာကႀကီး
အဆုံးရွိသလား အဆုံးမရွိဘူးလား။ သတၱ၀ါတစ္ေယာက္ ေသၿပီးရင္ ျပန္ျဖစ္လား
မျဖစ္ဘူးလား။ ျဖစ္သည္လည္းမဟုတ္ မျဖစ္ဘူးလည္းမဟုတ္ဆုိတဲ့ မိစၦာဒိ႒ိ
ေမးခြန္း(၁၀)ခု ေမးခဲ့ပါတယ္။ ယေန႔ေခတ္မွာေတာ့ အဲဒီလုိ အေတြးမ်ိဳးေတြကုိ
အေနာက္တုိင္း အေတြးေခၚ (Western Philosophers) လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ အဲဒါေတြကJust
thinking ပဲျဖစ္ၿပီး အက်င့္မပါတဲ့အရာေတြသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ျမတ္ဗုဒၶရဲ႕
တရားေတြက အက်င့္ကိုပဲ ဦးစားေပး ေဟာထားခဲ့တာပါ။ အဲဒီလုိ Just thinking
ေတြလုပ္ေနၿပီး အက်င့္ေတြမလုပ္ဘူးဆုိရင္ အဲဒီလူဟာ မ်က္ေမွာက္ေလာကီအတြက္လည္း
တုိးတက္မွာမဟုတ္သလုိ သံသရာလြတ္ေၾကာင္းမ်ား ကုိလည္း
ျပဳလုပ္ႏုိင္မွာမဟုတ္ပါဘူး။ ဒါေၾကာင့္ Just
thinking-ေတြးေခၚစဥ္းစားစရာမဟုတ္တာေတြကုိ မစဥ္းစားဘဲနဲ႔
Doer-လက္ေတြ႕သမားျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္သင့္တာေတြကုိ ျပဳလုပ္ဖုိ႔ မေမ့ပါနဲ႔လုိ႔
တုိက္တြန္းပါရေစ။
1 Comments